کد خبر: ۲۴۹۲۴
|
۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۶

مسئولان کدام قَسمتان را قبول کنیم| به بی‌اعتمادی دامن نزیند

حمایت از نخبگان به‌عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه اقتصاد و ترویج ادبیات خودکفایی در جامعه به یکی از مباحث کلیدی در جامعه است که متاسفانه با وجود تأکیدات رهبری همچنان در هاله‌ای از ابهام بوده و حمایتی از این شرکت‌ها نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مباحثی که امروزه مورد توجه قرار گرفته ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ به چرخه تولید و احصای نیاز‌های فناورانه است که این شرکت‌ها با خلق ایده‌های بکر همسو با فناوری‌های نوین در حرکت هستند تا جاییکه دستاورد‌های نوینی را در بخش‌های مختلفی صنعتی و کشاورزی و سلامت به منصه ظهور رساندند. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت بوده این است که متاسفانه با وجود اینکه این شرکت‌ها با سرمایه اندک و ناچیز اقدام به تولید و تجهیزات کردند، اما در میانه راه به دلیل نبود حمایت مسئولان از چرخه تولید کنار زده می‌شود.

زمانی که به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌رویم مدام از عدم حمایت مسئولان و حرف‌های ضد و نقیض آن‌ها صحبت می‌کند. مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه چند دستگاه را با دانش بومی طراحی و تولید کردیم و حتی مجوز‌های لازم را از سازمان‌های مرتبط دریافت کرده‌ایم، اما در زمان اجرایی شدن و به مرحله تولید انبوه حمایتی صورت نگرفته و حتی باعث شدند که شرکت تعطیل شود. نمونه‌هایی از این دست در کشور ما بسیار است به هیچ عنوان حمایتی از آن‌ها بعمل نمی‌آید.

براساس این گزارش یکی از نکات مهم در این زمینه این است که حمایت از نخبگان به‌عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه اقتصاد و ترویج ادبیات خودکفایی در جامعه، نقش مؤثر نخبگان در امید افزایی و تزریق روحیه خودباوری میان جوانان، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع راهبردی، گسترش کارآفرینی با حمایت از جامعه نخبگانی، لزوم هماهنگی اکوسیستم اقتصادی کشور برای حضور موفق شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه تولید و لزوم بیان دستاورد‌های نخبگان ایرانی در طراحی و ساخت تجهیزات بسیار پیشرفته باوجود تحریم‌های شدید دشمنان ازجمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه کارشناسان بوده است. اما نکته قابل توجه این است که مسئولان کشور به دلیل نبود دانش کافی و شناخت از فناوری‌های نوین همیشه بجای حمایت از این شرکت‌ها مانعی بزرگ را پیش روی این شرکت‌ها ایجاد کردند در حالیکه رهبر انقلاب مدام برحمایت از این شرکت‌ها تأکید کرده و می‌کنند؛ اما تمام مباحث کلیدی بجای اینکه توسط مسئولان و کارشناسان بررسی و ارزیابی شوند همیشه پشت گوش انداخته و مدام با شگرد‌های مختلف از آن‌ها حمایت به عمل نیاوردند. در حالیکه که این شرکت‌ها با تمام توان در مقابل تحریم کشور‌های بیگانه ایستاده و توانستند گرهی از مشکلات کشور را باز کنند.

براساس این گزارش شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی تدوین و اجرای استاندارد‌های موردنیاز برای تولید بسیاری از صنایع نوین و پیشرفته رادارند و این موضوع برای تقویت جایگاه کالا‌های ساخت ایران در بازار‌های جهانی بسیار مؤثر است.

همچنین خرید کالا‌های موردنیاز دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های اداری کشور از محصول‌های تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار مؤثری برای تقویت توان مالی این شرکت‌هاست که باید با استفاده از تدوین قوانین و فرهنگ‌سازی نهادینه شود.

در کنار موارد فوق برجسته‌سازی نام شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی محصول تولیدشده توسط آن‌ها در فضای رسانه‌ای کشور، یکی از راهکار‌های مؤثر برای مقابله با برند‌های خارجی و خودکفایی اقتصادی است که می‌تواند موجب رونق تولید ملی شود.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی